Bibliografi

Bøger:



Borger og stat – en dansk indføring i liberale og konservative ideer (red. med Stefan Kirkegaard Sløk-Madsen), Klim, 2022 



Den evige begyndelse - en tekstsamling om pædagogik, kultur og eksistens. Fjordager, 2019



Ånd og ideal - om at turde drømme om en bedre verden. Fjordager, 2018



Mennesket som mål - skole og uddannelse i et kritisk perspektiv. Akademisk Forlag, 2018



Specialdidaktik i teori og praksis (red. med Helga Borgbjerg Hansen), Hans Reitzels Forlag 2017



Videnskabsteori for de pædagogiske uddannelser (med Leif Puggaard og Rune Bang Puggaard), Akademisk Forlag 2016



Tilblivelse og tilsynekomst - filosofiske tekster, Fjordager 2016



Specialpædagogik i læreruddannelsen (red. med Jørgen Christiansen og Torben Pedersen). Hans Reitzels Forlag, 2016



Videnskab og pædagogik (m. Leif Puggaard). Akademisk Forlag, 2016



Konkurrencestatens pædagogik - en kritik og et alternativ. Aarhus Universitetsforlag, 2015


 

Pædagogikkens evige genkomst , Nyt Askov, 2015



Skolens praksis - tilgange til pædagogik, undervisning og læring (red.), Dafolo, 2013

 

 

Pædagogik i døgninstitutionen (red. m. Jørgen Christiansen), Dafolo, 2013

 

 

Specialpædagogik - en grundbog ( red. m. Jørgen Christiansen og Torben Pedersen), Hans Reitzels Forlag, 2011

 

 

Cases i arbejdet med pædagogisk udvikling, Hans Reitzels Forlag, 2011

 

 

AKT-håndbogen (m. Torben Pedersen), Hans Reitzels Forlag, 2009








 Artikler/ bidrag:



"Omsorg via regneark", Dagbladet Sjællandske, marts 2023



"Var 2022 et annus horribilis – og bliver 2023 det?", Dagbladet Sjællandske, januar 2023



"Hvad gør vi nu, lille du ? - om unges mistrivsel.", klumme, Sjællandske, november 2022



"Kan man have et samfund uden at finde sammen?", klumme, Sjællandske, september 2022



"Gensyn med fortiden", Indblik, maj 2022



"Politik er blevet reduceret til to blokke, der har glemt, hvorfor de ser forskelligt på verden", Kronik i Jyllands-Posten den 25/5-2022



"Den kulturelle kerne i det liberale demokrati", Indblik, april 2022



"Nogle overvejelser for og imod klimapanik", Kontrast, april 2022



"Fascisme og nazisme - hvor skal vi placere dem politisk?", Kontrast, april 2022



"Vi må genfinde den vestlige, liberale kultur, der har ført os så langt", Indblik, marts 2022



"Hvordan velfærdsstaten kvæler kulturlivet - og hvorfor vi bør sætte kulturen fri af statens lænker", Indblik, februar 2022



"Forbrydelse og straf - en historie om humanitet, grusomhed og etik", Kontrast, februar 2022



"Skolen og samfundet". I: Mårtensson, Brian Degn og Sløk-Madsen, Stefan Kirkegaard (red): Borger og stat - en dansk indføring i liberale og konservative ideer. Klim 2022



"Videnskab og samfundsdebat - hvad skal vi tro på?" (m. Stefan Kierkegaard Sløk-Madsen). I: Mårtensson, Brian Degn og Sløk-Madsen, Stefan Kirkegaard (red): Borger og stat - en dansk indføring i liberale og konservative ideer. Klim 2022



"Forord" (m. Stefan Kierkegaard Sløk-Madsen). I: Mårtensson, Brian Degn og Sløk-Madsen, Stefan Kirkegaard (red): Borger og stat - en dansk indføring i liberale og konservative ideer. Klim 2022



"3 serier der viser, hvordan DR har en klar, antiborgerlig slagside", Indblik, januar 2022



"Rektorforeningen på afveje", Altinget den 6/12-2021



"Filosof: På dette punkt er socialismen den stærkeste ideologi", Indblik, november 2021



"Det er et voksende problem, at den offentlige sektor overvejende er venstreorienteret", Kristeligt Dagblad den 2/11-2021



"Hvis vi ikke ændrer retning, vil vores demokrati uddø", Indblik den 29/10-2021



"Efter woke". Årsskriftet Critique, 2021



"Quando la Danimarca é diventata la numero 1", artikel til det italienske tidsskrift Cafe Rimet, juli 2021



"Kierkegaard som modernitetskritisk etiker" (revideret genudgivelse i forbindelse med jubilæumsnummer). TidSkrift, juli 2021



"Syv magre år med skolereformen", Indblik den 14/6-2021



"Skoler retter ind efter en politisk dagsorden, der messer, at verdensmålene er de eneste rigtige", kronik i Jyllands-Posten den 10/6-2021



"Når demokratiet trues fra alle sider - om skolerne og Muhammedtegningerne", Årsskriftet Critique, 18/5-2021



"Tre søjler i en borgerlig skolepolitik", Replique, april 2021



"Borgernes stat eller statens borgere? Historien om et markant skifte i dansk politik". Indblik den 13/4-2021



"Ideologier og politisk strid har aldrig været vigtigere end nu", Indblik den 6/3-2021



"Friskolepolitisk forvirring på venstrefløjen", Magasinet Friskolen, februar 2021



"Staten vokser og friheden forsvinder - alligevel kan de borgerlige kun tale om skatteprocenter", Indblik den 26/1-2021



"Regeringen må tro, at vi er ubegavede", Kristeligt Dagblad den 11/12-2020



"Krigen mod virkeligheden", Årsskriftet Critique, december 2020



"Udeluk ikke os mænd fra sexisme-debatten", Kristeligt Dagblad den 27/10-2020



"Danmark er ikke længere et rigtigt demokrati", Kristeligt Dagblad den 25/9-2020



"Corona-staten omklamrer os med venlighed", Kristeligt Dagblad den 19/8-2020



"Hvor er det kristne engagement i dag?, Kristeligt Dagblad den 4/6-2020



"Troen kan få os til at overvinde meget", Kristeligt Dagblad den 28/4-2020



"Hvorfor ikke fortsætte med totalstat?", Kristeligt Dagblad den 24/3-2020



"Corydonismen er åbenbart hellig", Kristeligt Dagblad den 25/2-2020



"Rul skolereformen tilbage straks", Kristeligt Dagblad den 28/1-2020



"Et forsvar for det uretfærdige liv", Kristeligt Dagblad den 15/1-2020



"Pelle Dragsted på afveje i debatten om finansloven", Kristeligt Dagblad den 26/11-2019



"Er der håb for borgerligheden?" (med Kasper Støvring, Nikolaj Bøgh m.fl.) i Årsskriftet Critique 2019



"Vi fodrer dødens købmænd", Kristeligt Dagblad den 22/10-2019



"I seng med staten", Kristeligt Dagblad den 10/9-2019



"Noget at leve for  - pejlemærker for en borgerlig uddannelsespolitik", Årsskriftet Critique, august 2019



"En skolelederuddannelse båret af uvidenhed?", KLFnet.dk, august 2019



"Kvalitetsuddannelser – et kritisk blik på en global pædagogisk bestræbelse". I Kognition og pædagogik nr. 113/ august 2019



"Åndsfrihed eller umenneskelighed" (med Ingrid Ank). Kronik i Berlingske Tidende den 16/6-2019.



"Filosofi er skolens grundlag - ikke dens metode", Religionslæreren nr 1/2019



"Professor Qvortrups datamorgana" (med Niels Jakob Pasgaard), Altinget den 30/10-2018



"Derfor er det vigtigt at justere skolereformen", Altinget den 20/11-2018



"Revolutionen i 2013 - da staten ikke ville vide af folket", Årsskriftet Critique, 2018



"Skolereformen er Danmarks oversete revolution", Altinget den 26/10-2018



"Et forsvar for en ny national kosmopolitisme", tidsskriftet Replique, oktober 2018



"Godt skoleudspil fra regeringen". Debatindlæg i Jyllands-Posten den 20/9-2018



"Politiken har tydeligvis valgt side" (med Niels Jakob Pasgaard, Lene Tanggaard, Christian Egander Skov, Mikael Busch, Thomas Aastrup Rømer). Debatindlæg i Politiken den 31/8-2018


 

"Til forsvar for frihed, kultur og oplysning" (med Niels Jakob Pasgaard, Lene Tanggaard, Peter Kemp, Mikael Busch, Christian Egander Skov og Thomas Aastrup Rømer). Kronik i Politiken den 18/8-2018



"Den uerstattelige", Point of View International, august 2018



"On Godly Assemblies" (introduction). I: Broadbridge, Edward (ed): Human Comes  First. The Christian Philosophy of N.F.S. Grundtvig. Aarhus University Press 2018



"On Religious Persecution " (introduction). I: Broadbridge, Edward (ed): Human Comes  First. The Christian Philosophy of N.F.S. Grundtvig. Aarhus University Press 2018



"The Christian Church and German Theology" (introduction). I: Broadbridge, Edward (ed): Human Comes  First. The Christian Philosophy of N.F.S. Grundtvig. Aarhus University Press 2018



"Når fordummelse radikaliseres - om dengang det danske folk besluttede sig for at ophøre med at genskabe deres kultur". Årsskriftet Critique den 6/3-2018



"Djøf-elitens magt minder om kirken før reformationen". Klumme på Altinget.dk den 5/3-2018



"Målstyrede forviklinger". Politiken/ skoleliv den 5/2-2018



"Uanset om man er kristen eller ej, bør man lære kirken og kristendommen at kende", Årsskriftet Critique, december 2017



"Holdninger, viden og faglighed på læreruddannelsen" (med Andreas Mebus). Årsskriftet Critique, november 2017



"Forskere: Debatten om folkeskolen er kørt af sporet. Sådan kommer vi videre". (med Andreas Rasch-Christensen). Kronik i Politiken den 7/11-2017



"Om økonomi og uddannelse". I: Årsskriftet Critique, oktober 2017



"Sluk for internettet - eksamen handler om faglig viden". I: Point of View International, oktober 2017



"Bertel Haarder på farlig kurs". Altinget.dk den 4/10-2017



"Intet grundlag for noget". I: Højskolebladet, september 2017



"Det er ikke nok at lære at lære - man skal også lære noget". I: Politiken/ skoleliv den 21/8-2017



"Muslimske friskoler kan være en del af løsningen". I: Årsskriftet Critique, august 2017



"Forsker om skema-fri skole: Gør man skolen til et jobcenter?". I Politiken/ skoleliv den 15/8-2017



"Den rene urenhed – en drøftelse af kærligheden til mennesket som absolut postulat i en uren pædagogik". I: Rømer, Thomas Aastrup, Tanggaard, Lene og Brinkmann, Svend (red): Uren pædagogik 3. Aarhus: Klim, 2017



"Inklusion som begreb og forestilling". I: Autismebladet nr 3/ 2017



"Om kristen mission blandt muslimske medborgere". I: Årsskriftet Critique, juni 2017



"Med ånd skal land bygges". I: Friskolebladet, juni 2017



"Kære folkevalgte. I er i gang med at gøre Danmark mindre tillidsfuldt, mere ustabilt, mindre effektivt og fattigere". Kronik i Berlingske Tidende den 30/5, 2017.



"Eksistens og pædagogik - nogle bemærkninger om og til subjektets stilling i Gert Biestas uddannelsestænkning". I:  Grandjean, Lærke og Morsing, Ole (red): Uddannelse for en menneskelig fremtid. Gert Biestas pædagogiske tænkning. Aarhus: Klim, 2017



"Virkelige og indbildte vilkår i dansk politik". I: Årsskriftet Crititque, april 2017.



"At blive til nogen", Dannelse.skoleblogs.dk, februar 2017



"Pædagogik, didaktik og det specielle". I: Hansen, Helga Borgbjerg og Mårtensson, Brian Degn (red): Specialdidaktik i teori og praksis. Hans Reitzels Forlag, 2017



"Elevens møde med faget". I: Hansen, Helga Borgbjerg og Mårtensson, Brian Degn (red): Specialdidaktik i teori og praksis. Hans Reitzels Forlag, 2017



"Specialdidaktikkens genkomst". I Hansen, Helga Borgbjerg og Mårtensson, Brian Degn (red): Specialdidaktik i teori og praksis. Hans Reitzels Forlag, 2017



"Skolelederforeningens virke er skadeligt for folkeskolen", Point of view international den 15/ 1 - 2017



"Mennesker vælger, og det skal vi ikke – eller hvad?", i: Gymnastikhøjskolen i Ollerups årsskrift 2016



"Hvor kom vi fra - og hvor skal vi hen?" I: Tidsskriftet Specialpædagogik, 2. digitale udgave, 2016



"På vej til et skolepolitisk nybrud?". I: Point of view international den 29/11-2016



"Danmarks største udfordring: Vi transformerer på industriel vis børnekroppe til lydige medarbejderborgere", kronik i Jyllands-Posten den 18/11-2016



"Pædagogisk katastrofekurs truer vores velstand", i: Point of view international den 6/11-2016



"Didaktik, fag og elev – specialpædagogiske perspektiver på skolen som vindue til verden". I: tidsskriftet Specialpædagogik nr. 4/ 2016.



"Rammer og udvikling". I: Larsen, Sten (red): Pædagogik og lærerfaglighed. København: Hans Reitzels Forlag, 2016



"Den andens død - en kritisk samtidsbetragtning sat på spidsen". I: Friskolebladet nr. 8/ 2016



"Når mine elever har brug for hjælp - hvad skal, kan og bør jeg så gøre?" (med Signe Holm-Larsen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen, Torben (red): Specialpædagogik i læreruddannelsen. København: Hans Reitzels Forlag, 2016



"Forord" (med Jørgen Christiansen og Torben Pedersen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen, Torben (red): Specialpædagogik i læreruddannelsen. København: Hans Reitzels Forlag, 2016



"Til lykken". I: Friskolebladet nr 6/ 2016



"Om at oplive" (genoptryk af tidligere udgivet artikel i forbindelse med temanummer om Christen Kold). I: Friskolebladet nr. 3/ 2016



"200 års skoletraditioner gjorde os rige - nu gør folkeskolereformen os fattige". I: Skoleavisen/ www.denoffentlige.dk, februar 2016



"Konkurrencestatens skole er uden ånd og faglighed". I: Tidsskriftet Baggrund december/ 2015



"Mennesket som halvfabrikata". I: Dansk Kirketidende nr. 11/ 2015



 "Magt og afmagt i uddannelsessystemet" (m. Jan Andreasen). I: Unge Pædagoger nr. 3/ 2015



"Livsangsten", Friskolebladet nr. 9/ 2015



"Konkurrencestaten har erobret folkeskolen", Kronik i Politiken den 31/8-2015



"Specialpædagogik . et fag i opløsning eller et opløsende fag?", i tidsskriftet Specialpædagogik nr. 2/ 2015



"Om at oplive", Friskolebladet nr. 6/ 2015



Bidrag til debathæftet Dannelsesskrifter - et nyt grundlag, udgivet af tænketanken SOPHIA, 2015



"Jagten på syntesen", i Unge Pædagoger nr. 2/ 2015



"Det totalitære uddannelsessystem" (m. Jan  Andreasen), i Nyt Dansk Udsyn nr. 10/ 2015



"Friheden flyver", Friskolebladet nr. 1/2015



"Katastrofal ensretning af den pædagogiske forskning" (m. Thomas Aastrup Rømer). I: Nyt Dansk Udsyn nr. 8/ 2014


 

"Pseudo-evident pædagogik - reformiverens konsekvenser for dansk pædagogik". I: Jessen, Dorthe Brøchner, Mortensen, Stig Skov og Kjeldsen, Per (red): På bagkant af reformerne - på forkant med konsekvenserne. Debathæfte. Tænketanken SOPHIA, 2014

 

 

"Er friskolerne den nye folkeskole?", Friskolebladet nr. 10/ 2014

 

 

"Blæs til værdikamp om folkeskolen" (med Cecilia Lucia Fava, Lærke Grandjean, Erik Schmidt og Niels Christian Sauer) , kronik i Berlingske Tidende den 14/10-2014

 

 

"Frie borgere", Weekendavisen den 26/09-2014

 

 

"Opfordring til at tilbagekalde advarslen til lærer Erik Schmidt" (sammen med Thomas Aastrup Rømer, Lene Tanggaard, Dorthe Jørgensen m.fl.), Fyns Stiftstidende den 21/8-2014

 

 

"Inklusion i konkurrencestaten - et nødvendigt onde?",tidsskriftet Specialpædagogik nr. 1/2014

 

 

"Ved Morten Østergaard, hvad videnskab er?", (m. Thomas Aastrup Rømer). Kronik i Berlingske Tidende den 1/1-2014

 

 

"Meningen med det hele",tidsskriftet Specialpædagogik nr. 4/ 2013

 

 

"Skitser til en roman", Friskolebladet nr. 14/ 2013

 

 

"En trist skoleaftale",Nordvestnyt, juni 2013

 

 

"Kierkegaard som modernitetskritisk etiker", TIDskrift, maj 2013

 

 

"Griskhed - eller den ultimative afvisning af kærligheden og dens gerninger",Unge Pædagoger, nr. 2/2013

 


”Indledning”. I: Mårtensson, Brian Degn (red): Skolens praksis – tilgange til pædagogik, undervisning og læring. Frederikshavn: Dafolo, 2013.



”At blive til nogen eller noget”. I: Mårtensson, Brian Degn (red): Skolens praksis – tilgange til pædagogik, undervisning og læring. Frederikshavn: Dafolo, 2013.



Skolens andre fag” (m. Kristine Hjorth, Simon Alexander Olesen og Søren Hansen Rona). I: Mårtensson, Brian Degn (red): Skolens praksis – tilgange til pædagogik, undervisning og læring. Frederikshavn: Dafolo, 2013.



"Den uddannelsespolitiske fimbulvinter" (m. Peter Kemp, Thomas Aastrup Rømer m.fl.). Kronik i Politiken den 13. maj 2013

 

 

"Det gode skænderi uden fremdrift", Skeptik.dk, maj 2013

 

 

”Pædagogik i døgninstitutionen - muligheder og udfordringer” (m. Jørgen Christiansen), tidsskriftet Specialpædagogik, 01/2013/ alternativ udgave af artikel i: I: Christiansen, Jørgen og Mårtensson, Brian Degn (red): Pædagogik i døgninstitutionen. Frederikshavn: Dafolo, 2013


 

”Indledning” (m. Jørgen Christiansen). I: Christiansen, Jørgen og Mårtensson, Brian Degn (red): Pædagogik i døgninstitutionen. Frederikshavn: Dafolo, 2013



”Moral, pædagogik og magt – et filosofisk perspektiv på anbringelse af børn og unge”. I: Christiansen, Jørgen og Mårtensson, Brian Degn (red): Pædagogik i døgninstitutionen. Frederikshavn: Dafolo, 2013



Tilsyn, magtanvendelse og kvalitetssikring” (m. Signe Holm-Larsen). I: Christiansen, Jørgen og Mårtensson, Brian Degn (red): Pædagogik i døgninstitutionen. Frederikshavn: Dafolo, 2013


 

"Omtanken som fælles værdi",Politiken.dk, 10. januar 2013

 

 

"På tærsklen til den postdemokratiske tidsalder". Information den 14/10-2012

 

 

"Væren eller produktivitet – perspektiver på individet, samfundet og skolen",Unge Pædagoger, nr. 3, 2012

 

 

"Slavespørgsmålet", Politiken.dk, 22. september 2012

 

 

"Mening og metode - om mødet mellem erkendelse og læring i pædagogisk teori".TIDskrift, sep. 2012

 

 

"Nordlys og blålys" (rev. udgave af nedenstående), Politiken.dk, 13. september 2012

 

 

"Den store nordiske (ord)krig",www.nynordiskskole.dk, september 2012

 

 

"Filosofiens evindelige plage",tidsskriftet Social Politik, nr. 4, 2012

 

 

”AKT-begrebet mellem fortid, nutid og fremtid”, tidsskriftet Specialpædagogik, 2012

 

 

”Indledning” (m. Jørgen Christiansen og Torben Pedersen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen Torben (red): Specialpædagogik – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag, 2011



”Specialpædagogisk organisation i skolen”. I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen Torben (red): Specialpædagogik – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag, 2011



”AKT- adfærd, kontakt og trivsel” (m. Torben Pedersen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen Torben (red): Specialpædagogik – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag, 2011



Samarbejdet med kolleger (m. Jørgen Christiansen og Torben Pedersen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen Torben (red): Specialpædagogik – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag, 2011



”Fremtidens udfordringer” (m. Jørgen Christiansen og Torben Pedersen). I: Christiansen, Jørgen, Mårtensson, Brian Degn og Pedersen Torben (red): Specialpædagogik – en grundbog. Kbh: Hans Reitzels Forlag, 2011



"Baggrunde og forudsætninger for udvikling af specialpædagogikken i folkeskolen", tidsskriftet Specialpædagogik, 2011


 

"Inklusion og etik", tidsskriftet Specialpædagogik, 2011


 

"Kommunikative og pædagogiske udfordringer i skolen", Kforum, 2011


 

"Mellem virkelighed og vision", tidsskriftet Specialpædagogik, 2010


 

"Fra frustration til fokuseret indsats" (m. Laila Gardezi), tidsskriftet Specialpædagogik, 2010


 

"Ekspertmødet", tidsskriftet Specialpædagogik, 2009


 

"Tidlig indsats - hvorfor og hvordan?", tidsskriftet Specialpædagogik, 2009

 







Film:



"Den grønne betænkning", Youtube, 2021



"Skole- og uddannelsespolitik", Youtube, 2021



"Specialdidaktik", LearnLet, 2021



"Podacst: Børnepsykologi", Youtube, 2020



"Pædagogik og dannelse", Learnlet, 2020



"Sophia-konference i Vejle", Youtube, 2017



"Pædagogisk katastrofekurs", TV København, 2017



"Skolen for livet eller for staten?", Youtube, 2016








Blogs:



"Hvad bør en skole være?", folkeskolen.dk, 2019



"Hvordan bør man sætte mål for andre menneskers tilblivelse?", folkeskolen.dk, 2019



"Hvad er et menneske?", folkeskolen.dk, 2019



"Skolepolitisk rangliste for 2018", folkeskolen.dk, 2018



"Bør skolen aktivt bekæmpe negativ social arv?", folkeskolen.dk, 2018



"Hvem ringer klokkerne for?", folkeskolen.dk, 2018



"Opgørets time", folkeskolen.dk, 2018



"Om relationskompetence", folkeskolen.dk, 2018



"Godt forslag fra KL", folkeskolen.dk, 2018



"Fanatisme eller frihed. Hvad skal man dog vælge?", folkeskolen.dk, 2018



"Den evige sang om de såkaldt "private" skoler, folkeskolen.dk,2018



"Formodninger om en evalueringsrapports tilblivelse", folkeskolen.dk, 2018



"Sådan får vi et ja til OK18 på lærerområdet", folkeskolen.dk, 2018



"Er DLF en forening for lærere eller læringsmedarbejdere?", folkeskolen.dk, 2018



"Er filosofien virkelig en skole-sag?", folkeskolen.dk, 2018



"Omfavnelsen - et spørgsmål om passion!", folkeskolen.dk, 2018



"Vækstfonden, Area 9 og Ginnungagap", folkeskolen.dk, 2018



"Skolepolitisk rangliste 2017", folkeskolen.dk, 2017



"En opsang", folkeskolen.dk, 2017



"Hurra for dagbladet Politiken!", folkeskolen.dk, 2017



"Har vi svigtet vores politikere?", folkeskolen.dk, 2017



"Pressens fortsatte svigt", folkeskolen.dk, 2017



"Socialdemokratiet i skolepolitisk krise", Folkeskolen.dk, 2017



"Imperiet slår igen!", Folkeskolen.dk, 2017



"Profeten fra Høje-Taastrup", Folkeskolen.dk, 2017



"Et fælles projekt, vi ikke deler", Folkeskolen.dk, 2017



"Flere tanker om en ny læreruddannelse", Folkeskolen.dk, 2017



"Nogle tanker om en ny læreruddannelse", Folkeskolen.dk, 2017



"Hvor står kampen om skolen?", folkeskolen.dk, 2017



"Lad os danse og klappe alting væk", folkeskolen.dk, 2017



"Hvordan skal vi diskutere med reformfløjen?", folkeskolen.dk, 2017



"Hvad er der gået galt?", folkeskolen.dk, 2017



"Om videnskabeligheden og dens fremme", folkeskolen.dk, 2017



"Debat om UCSJ og Grundtvig i Kristeligt Dagblad", folkeskolen.dk, 2017



"N.F.S. Grundtvig og den styrkede forskningsstrategi", folkeskolen.dk, 2017



"Muligheder og perspektiver i reformen", folkeskolen.dk, 2017



"Galskab i Politiken", folkeskolen.dk, 2017



"Skolepolitisk rangliste 2016", folkeskolen.dk, 2016



"Grund til optimisme i folkeskolen", folkeskolen.dk, 2016



"Vejen til læring", folkeskolen.dk, 2016



"Til kamp imod læringsuligheden!", folkeskolen.dk, 2016



"Norden kalder!", folkeskolen.dk, 2016



"Hvad vil det sige at undervise?", folkeskolen.dk, 2016



"Mellem os", folkeskolen.dk, 2016



"Antorini i Allinge", folkeskolen.dk, 2016



"Hvis det skal være.....", folkeskolen.dk, 2016



"Gymnasiereformen: Bedre end ventet!", folkeskolen.dk, 2016



"Synes du, at fremtidens skole skal bygge på evidens og synlig læring på alle niveauer?", folkeskolen.dk, 2016



"Fremtiden er ikke hvad den har været", folkeskolen.dk, 2016



"Pligt og civilisation", folkeskolen.dk, 2016



"Moderne uvidenhed?", folkeskolen.dk, 2016



"Der er brug for ansvarlighed i skolepolitikken", folkeskolen. dk, 2016



"Afsked med oplysningen", folkeskolen. dk, 2016



"Et forsvar for en evidensbaseret pædagogik", folkeskolen. dk, 2016



"En vigtig sag!", folkeskolen. dk, 2016



"Opbrud og håb", folkeskolen. dk, 2016



"Et historisk perspektiv på effekten af den danske skoletradition - var skolereformen en god ide?", folkeskolen. dk, 2016



"Bør en lærer prale?", folkeskolen. dk, 2016



"Reformer og ranglister", folkeskolen. dk, 2016



"Ministeren i en anden verden", folkeskolen. dk, 2015



"Sådan redder vi folkeskolen! Tredje markering", folkeskolen. dk, 2015



"Sådan redder vi folkeskolen! Anden markering", folkeskolen. dk, 2015



"Sådan redder vi folkeskolen! Første markering", folkeskolen. dk, 2015



"Du skal vælge denne metode af egen drift", folkeskolen. dk, 2015



"I anonymitetens land", folkeskolen. dk, 2015



"Hjortdal, Qvortrup og Rasmussen i Magisterbladet", folkeskolen.dk, 2015



"Et samfund af lydige, psykiske systemer", folkeskolen.dk, 2015



"Elsk din fjende som din ven", folkeskolen.dk, 2015



"Hauge, Qvortrup og Rasmussen i Berlingske Tidende", folkeskolen.dk, 2015



"Således talte Iben", folkeskolen.dk, 2015



"Qvortrup og Rasmussen i Politiken", folkeskolen.dk, 2015



"Om at stå i orkanens øje 3", folkeskolen.dk, 2015



"Potentialebaseret innovationsrefleksion", folkeskolen.dk, 2015



"Om at stå i orkanens øje 2", folkeskolen.dk, 2015



"Om at stå i orkanens øje", folkeskolen.dk, 2015



"I Grundtvigs navn!", folkeskolen.dk, 2015



"Her trykker skoen!", folkeskolen.dk, 2015



"Special- og normalpædagogik - hvem opløser hvem?", folkeskolen.dk, 2015



"Det, jeg hører dig sige....", folkeskolen.dk, 2015



"Er alt tabt?", folkeskolen.dk, 2015



"Dorthe Staunæs som radikalt eksperimenterende begrebseksperimentator", folkeskolen.dk, 20015



"Hvad gør vi med de triste børn?", folkeskolen.dk, 2015



"I lyset af livet", folkeskolen. dk, 2015



"Tal nu eller ti for evigt", folkeskolen. dk, 2015



"Mørke og ånd", folkeskolen. dk, 2015



"Komtessen og ministeren", folkeskolen.dk, 2015



"Den store reform", folkeskolen.dk, 2014


 

"Skal skolereformen bare have lidt tid?", folkeskolen.dk, 2014


 

"Helten fra Frederiksberg", folkeskolen.dk, 2014


 

"Hvad er du bange for?", folkeskolen.dk, 2014


 

"Om at være konstruktiv", folkeskolen.dk, 2014



"Forskningen viser", folkeskolen.dk, 2014


 

"Om at tage ansvar og udvise loyalitet", folkeskolen.dk, 2014


 

"Nysprog, underdanighed og indbildning - tendenser i moderne skoledrift, folkeskolen.dk, 2014


 

"Et eventyr", folkeskolen.dk, 2014


 

"En lærers første pligt",folkeskolen.dk, 2014


 

"De forbudte ord", folkeskolen.dk, 2014


 

"Skolereform, knofedt og opbakning. Fra myndig borger til glad og beriget undersåt.", folkeskolen.dk, 2014


 

"Oligarkerne og magten",folkeskolen.dk, 2014


 

"Oligarkerne og idehistorien",folkeskolen.dk, 2014


 

"Til erhvervslivet", folkeskolen.dk, 2014


 

"Til ungdommen!",folkeskolen.dk, 2014


 

"Konsekvenserne af kritik og manglende hjernekapacitet", folkeskolen.dk, 2014


 

"Teknokratens hjerte",folkeskolen.dk, 2014


 

"Om virkeligheden og pædagogikken", folkeskolen.dk, 2013


 

"Ophør eller oprør?! Tredje del", folkeskolen.dk, 2013


 

"Ophør eller oprør?! Anden del",folkeskolen.dk, 2013


 

"Ophør eller oprør?! En diskussion af lærerstandens muligheder i den uddannelsespolitiske krise. Første del",folkeskolen.dk, 2013


 

"Pædagogikkens evige genkomst",folkeskolen.dk, 2013


 

"Mens vi venter på den næste lov",folkeskolen.dk, 2013


 

"Skolens formål. En påmindelse", folkeskolen.dk, 2013


 

"Fremtidens folkeskole - uden fortid?", folkeskolen.dk, 2013


 

"Faglighed og omtanke i skolens praksis", folkeskolen.dk, 2013


 

"Dengang Danmark blev nr. 1", folkeskolen.dk, 2013


 

"Afvikling af universitetet", folkeskolen.dk, 2013


 

"Kritik af den pædagogiske filosofi", folkeskolen.dk, 2013


 

"De uopslidelige", folkeskolen.dk, 2013


 

"Eksisterer friheden?", folkeskolen.dk, 2013


 

"Den menneskelige dømmekraft", folkeskolen.dk, 2013


 

"Folkeskolen: Et samfundsøkonomisk kraftværk", folkeskolen.dk, 2013


 

"Hvad gør den gode lærer?", folkeskolen.dk, 2012


 

"Den postinkluderende skole: Mennesket og fællesskabet som pædagogisk ideal.",folkeskolen.dk, 2012


 

"Har du lyst til at blive inkluderet?", folkeskolen.dk, 2012


 

"Hvem skal vi inkludere?", folkeskolen.dk, 2012


 

"Hvad er en skoledebat?", folkeskolen.dk, 2012


 

"Når livet bliver en opgave...",folkeskolen.dk, 2012


 

"Slutningen og den nye begyndelse", folkeskolen.dk, 2012


 

"Ny nordisk skole som ukonstruktiv selvmodsigelse",folkeskolen.dk, 2012


 

"Case om individ og fællesskab", folkeskolen.dk, 2012


 

"Case: Ny og forbedret service",folkeskolen.dk, 2012


 

"Case om prioriteringer i praksis",folkeskolen.dk, 2012


 

"Den pædagogiske refleksion", folkeskolen.dk, 2012


 

"Det evidente forår: Pædagogikkens moderne deroute", folkeskolen.dk, 2012


 

"Skolen, livet og lykken", folkeskolen.dk, 2012


 

"Et spørgsmål om magt: Død over uddannelseskulturen!", folkeskolen.dk, 2012


 

"Nye veje til det samme",folkeskolen.dk, 2012


 

"Kampen mod overflødighed og umyndighed", folkeskolen.dk, 2012


 

"Den gode handling", folkeskolen.dk, 2012


 

"Normalitet og afvigelse", folkeskolen.dk, 2012


 

"Psykologregimentet", folkeskolen.dk, 2011


 

"Produktive individer", folkeskolen.dk, 2011








Anmeldelser:

 


"Hvad vil vi med universiteterne?" (af Maja Horst og Alan Irwin, udgivet på Informations Forlag, 2018). I: Altinget, marts 2018.



"Inkluderende klasseledelse" (af Susan Tetler og Mette Molbæk, udgivet på Dafolo 2015). I: Specialpædagogik, festnummer for Susan Tetler, 2017



"Inkluderet i skolens læringsfællesskab?" (af Susan Tetler m.fl., udgivet på Dafolo 2011). I: Specialpædagogik, festnummer for Susan Tetler, 2017



"Drengeakademiet - synlig læring i sprint" (af Bent Kock Nielsen, Morten Dohrmann Hansen, Lisbeth Nørgaard og Laust Lauridsen, udgivet på Akademisk Forlag), i: Unge pædagoger, 2016



"Demokratisk dannelse" (red. af Rasmus Kolby Rahbek, udgivet på Klim) i Højskolebladet nr. 3/ 2016



"Inklusion - den inklusionskompetente lærer, pædagog og elev" (af Lars Qvortrup og Ane Qvortrup, udgivet på Hans Reitzels Forlag) i Specialpædagogik, 2015



"Specialpædagogik i en digital verden – en grundbog". (af Kaj Struve, udgivet på Specialpædagogisk forlag) i Dansk Audiologopædi nr. 4/ 2014.



"Elevers læring og udvikling - også i komplicerede læringssituationer" (red. af Ole Løw og Else Skibsted, udgivet på Akademisk Forlag) i Specialpædagogik, 2014


 

"Handicaphistorisk Tidsskrift 31: Seksualitet mellem forbud og påbud" (af Birgit Kirkebæk et al, Udgivet af Dansk Psykologisk Forlag) i Specialpædagogik, 2014


 

"De usynlige børn". (af Sarah Simonsen, Signe Ridder & Linni Rita Gad, udgivet af foreningen Kapow) i Specialpædagogik, 2014


 

"Plads til alle - Specialpædagogik i normalundervisning" (af Nis Christensen, udgivet på Forlaget Pind og Bjerre 2012) i Specialpædagogik, 2013


 

"Inklusion - fra skole til samfund" (af Erik Pedersen, udgivet på Frydenlund 2012) i Specialpædagogik, 2013


 

"AKT ink. Inkluderende AKT-arbejde i folkeskolen" 2. udgave. (af Rasmus Alenkær, udgivet på Dafolo 2012) i Specialpædagogik, 2012


 

"Tema: Inklusion og børnefællesskaber". Tidsskriftet Nul til fjorten, 01/2012 (udgivet af Dansk Pædagogisk Forum) I Specialpædagogik, 2012


 

"Pædagogikken i evalueringssamfundet" (af Peter Østergaard Andersen, udgivet på Hans Reitzels Forlag 2011) i Specialpædagogik, 2012


 

"Behandlingspædagogik" (af Henriette Liblein Misser, udgivet på Hans Reitzels Forlag 2012) i Specialpædagogik, 2012


 

"Styrkebaseret pædagogik i daginstitution og skole" (af Jennifer Fox Eades, udgivet på Dafolo 2011) i Specialpædagogik, 2012


 

"AKT-vejledning i praksis" (red. af Bjarne Nielsen, udgivet på Dafolo, 2011) i Specialpædagogik, 2012







Andre akademiske skrifter:



“Grundtvig som skolemand og nationsbygger” – paperpræsentation på Vartov, 2017



"Towards learning – A change in theory and concepts dealing with pedagogy and special needs". Paper, præsenteret på NERA 2016 i Helsinki



"Inclusive education" (m. Mette Bruun). Paper, pæsenteret på NERA 2015 i Göteborg.



Lektoranmodning - om forholdet mellem teori og praksis. UCSJ 2014.



"The pedagogy of the competitive state". Paper, præsenteret på NERA 2014 i Lillehammer.



"Pædagogik, normativtet og tid". Paper, præsenteret ved Pædagogisk Filosofisk Forenings årsmøde 2013 på Aarhus Universitet.



Den bestemte ubestemthed. Normativitet og pædagogik. Speciale. Aarhus Universitet, 2013.



Prædestination og kaos. Bacheloropgave i faget historie. Holbæk Seminarium, 2003.